چۆن مێژوو و یاساكانی "جیهاد" و "فوتووحات"ی ئیسلامی پۆلێن و ناودێر بكەین؟

توێژینەوەی زانستی 27/02/2021

چۆن مێژوو و یاساكانی "جیهاد" و "فوتووحات"ی ئیسلامی پۆلێن و ناودێر بكەین؟
چمكێك لە زاراوەسازی و تێرمینۆلۆجیای توێژینەوەی مێژووی عەرەبی-ئیسلامی

 

سەروەر پێنجوێنی

توێژەر لە بەشی توێژینەوەی ناوەندی رۆشنگەریی چاودێر

 

پوختە
نووسینەوەی مێژوو، و بەتایبەتی مێژووی كوردستان و ئیسلام، و مێژووی بەریەككەوتنی كورد و ئیسلام و دەسەڵاتی ئیسلامی، و مێژووی ئیسلامیی كورد، بەپێی "ئینتیما" و ئامانج و ئایدیۆلۆجیا و ڕێبازی فیكریی تەوژمە فیکریە جیاوازەکانی کۆمەڵگای کوردی، ناکۆکی و جیایی تێ‌دەکەوێت، بەتایبەتی لە ناونان و زاراوەسازی و "تێرمینۆلۆجیا"دا. بەرە ئیسلامگەراکە کە ئینتیمای ئایینی و هەتاکوو مەزهەبی و سیاسیی بۆ مێژووی ئیسلامی و دەوڵەت و کاراکتەرەکانی هەیە؛ وەکوو هەڵمەتێکی "ڕزگارکردن"ی گەلان بۆ مێژووی داگیرکاریە ئیسلامیەکان دەڕوانێت و بە ناو و وەسفی پرشنگدار و پیرۆزی‌ئامێز ئاماژەی بۆ دەکات. بەرەی ڕۆشنگەر و عەلمانییش دەیەوێت ئەو مێژووە وەکوو خۆی بنووسرێتەوە، و بە ناو و زاراوەی شیاوی خۆی ناوزەد بکرێت، ئیتر "فەتح" و "فوتووحات"؛ "داگیركردن" و "داگیركاری"ـە، و "غەزو"؛ "داگیركاری و تاڵانكاری"ـە، و "صولح"؛ تەنها "ڕێکەوتن" و "ئاگربڕ"ە نەک "ئاشتی"، و "ئەنفال" و "غەنائیم" بەشێکی؛ "تاڵانی"ـە نەک "دەسكەوت"ـێکی ئاسایی و یاسایی، و  "سەلەب"؛ "ڕووتکردنەوە"یە نەک تەنها تاڵانییەکی گشتی، "جیزیە"؛ سەرانە"یە، "جیهاد" و "قیتال"یش ناونیشانی "جەنگی پیرۆز"ی ئیسلامین. ئەم توێژینەوەیە تێرمینۆلۆجیای ئەم بوارە ڕوون دەکاتەوە.
کلیلە وشەکان: فەتح-فوتووحات، غەزو-غەزەوات، صولح، ئەنفال، غەنائیم، سەلەب، جیزیە، جیهاد، قیتال.

 

پەراوێز:
(١) خوێنەر دەتوانێت ئەم لێکۆڵینەوانە لە بلۆگەکەی خۆم بخوێنێتەوە:
http://sarwar-penjweni.blogspot.com/
(٢) د. ئاراس محه‌مه‌د ساڵح، "ڕێبازی لێكۆڵینه‌وه‌ی مێژووی ئیسلامی"، گۆڤاری (خاڵ)، ژ. ٩، شوباتی ٢٠١٧. ل‌ل. ٩٧، ٩٨.
(٣) بڕوانە: هەمان سەرچاوە. ل. ١٠٢، پەراوێزی ١٢.
(٤) د. ئاراس محه‌مه‌د ساڵح، میتۆدی مامەڵەكردن لەگەڵ مێژووی ئیسلامیدا، گۆڤاری زانکۆ بۆ زانستە مرۆڤایەتییەکان. ب. ٣٢، ژ. ٤، ١٣/١٠/٢٠١٩. ل. ٤٧٠.
(٥) بۆ ئەم بەراوردانەی داگیرکاریەکانی هەڵمەتی "جیهاد" و "فوتووحات" بە یاسای جەنگ لە یاسای دەوڵەتی نوێ؛ بڕوانە: پێنجوێنی، سەروەر، "یاسای ئیسلامیی جەنگ و یاسای نوێی جەنگ: بەراوردێکی بەرایی"، هەفتەنامەی (ئاژانس)، ژ. ٩٢، ١٣/٦/٢٠١٨.
(٦) كۆنترین سەرچاوە بۆ ئەم وتەیە كە وەكو ڕێسا "قاعدة"یەكی فیقهیی لێ هاتووە؛ كتێبی "الموطأ"ی (مالیك)ـە. دوایی هەتا (بوخاری) و (موسلیم)یش لە "الصحیح"ی خۆیاندا بە "سەنەد"ەوە تۆماریان كردووە.
(٧) ڕەنگە كۆنترین سەرچاوە بۆ ئەمە؛ "المسند"ی (طەیالیسی) بێت، دواییش زۆری تری وەكو (ئیبن حیببان) لە "الصحیح"ی خۆی و (ئەل-حاكیم) لە "المستدرك" بە "سەنەد"ەوە تۆماریان كردووە.
(٨) لەم بارەیەوە؛ بڕوانە: الموسوعة الفقهية الكويتية. الكويت: وزارة الأوقاف والشئون الإسلامية. الطبعة الأولى، ١٩٩٢. القاهرة: مطابع دار الصفوة. مادة "سلب": ١٠ ـ "ويشترط أيضا في استحقاق السلب". جـ. ٢٥، ص‌ص. ١٨٠، ١٨١.
(٩) أبو حيان، تحفة الأريب بما في القرآن من الغريب. تحقيق: سمير المجذوب. بيروت: المكتب الإسلامي. الطبعة الأولى، ١٩٨٣. ص. ٩٢.
(١٠) ابن الأثير، النهاية في غريب الحديث والأثر. تحقيق: محمود محمد الطناحي، طاهر أحمد الزاوي. بيروت: المكتبة العلمية. ١٩٧٩. جـ. ١، ص. ٢٧١.

 

 دەقی توێژینەوەکە دابگرە